Friday, March 18, 2011

'bagai cicak mati tersepit'

ape punye tajuk daaa....
hahhaha..
saje, aku tiba2 terfikir nk tulis tajuk tu, padahal aku x tau pon ape makne dia...


erm....pkir2 punya pikir..aku dapat beberapa idea pasal tajuk ni...tapi aku malas nak ulas..erk?baik xyah tulis kalu malas nak ulas ..hak hak.hak..

x dek..ni aku rasa simpulan bahasa ni x dek lagi orang buat masuk dalam kamus dewi bahasa,,,...x pe aku 'try' terjemah...

cicak mati ni, paling banyak kita jumpa kat jendela a.k.a pintu a.k.a tingkap kan..bau dia,x yah nak cakap..'conferm' lah busuk,,x gtu? sampai satu rumah boleh bau, kan2?
aku umpamakan nya bila:

1) orang sakitkan hati kita..

ada setengah2 orang tu, sampai bila2 pon dia ingat...hish...parah benor lah hati dia tu disakiti...gitu lah kan...sampai benci dah kita nak tengok muka dia....
begitu lah jugak ngan bangkai cicak ni..busuk!

2) kita sakitkan hati orang sekeliling kita...
sesetengah orang tu,,dia macam x dek kije lain..asyik sakitkan hati orang yang kat sekeliling dia..x kiralah dia buat ape..bercakap, berjalan atau diam pon dia sakitkan hati orang...ape punye orang pon x tau lah...tapi yang pelik tu, dia x perasan yang perbuatan dia tu sakit kan hati orang lain...
begitulah jugak cicak tadi,,,dia dah mati a.k.a jadi bangkai..dia x perasan pon yang dia buat orang lain bau busuk sebab matinya dia...macam orang tua2 cakap..hidup menyusahkan orang, mati pon sama...begitulah umpamanya...ingat, UMPAMA je...



====TAPI======
bila kita buang bangkai cicak yang tersepit tu...dah xdek dah bau dia..kan2...
maknanya, kalu kita maafkan orang yang buat sakit hati kat kita, kita pon rasa 'free'..dah x dek perasaan benci kat orang tu...tapi, ada kala kita susah nak maafkan orang tu..x pe..MASA tu banyak..tapi, masa tu x tunggu kita..so, ambik peluang untuk MAAFKAN orang lain...tetapi, ada jugak yang x leh orang gurau ckit..dah, terasa..ni pon susah gak...'feeling' lebih sangat...payah2...jenuh pulak orang nak pujuk, naik boring gak kalu hari2...

begitu jugak kepada orang yang SUKA SANGAT buat orang benci kat dia..hah, cubalah ubah perangai tu....doa orang teraniaya ni makbul tau!jangan ingat orang tu senyap, dia suka korang2 buat begitu kat dia...cuba fikir kalu korang ditempat orang yang selalu korang sakiti tu..jangan ingat kita je boleh buat orang...PEMBALASAN Allah lagi parah tau! ubah perangai(nasihat untuk diri sendiri gak)




++++begitulah kita hidup bermasyarakat ni, kekadang kita yang terkena ngan orang, kadang2 kita yang kenakan orang..hidup umpama roda..roda ni, dia pusing2..atas, bawah, atas, bawah...sampailah roda tu pancit...'means', kematian telah menjelma...+++

2 comments:

  1. sian ko cicak. dh laa mati. sepit pulok. sob2

    ReplyDelete
  2. hahhaha..cicak oh cicak..dila oh dila..

    ReplyDelete