Friday, March 11, 2011

Aku, Dila dan PBS

PBS:
pengalaman berasakan sekolah....erm..seminggu aku kat sekolah kebangsaan bukit abal, pasir putih..bersama roomate aku, dila..

banyak pengalaman yang dapat aku kutip kat sekolah tu..antaranya, aku n Dila terpaksa ganti kelas sampai 3 masa berturut-turut bersamaan 1jam setengah tanpa henti..wah2...3 kelas yang berbeza...

pengalaman aku yang paling xleh lupa, aku terpaksa kawal + ngajar budak darjah 1 yang perangai diorang x leh nak jangka...wah2..kalu x kena gaya, nangis aku kat situ..ajar pulak, bukan opsyen aku, tapi PJ..puas lah nak pkir nak main ape..sebab bola cuma ada 1...nasib baik lah, dila amik separuh budak tu..kira kurang lah bebanan....

satu lagi, aku ngan dila terpaksa ganti kelas 3 Zamrud iaitu kelas yang hujung skali..hah! x ke merana idup...puas pikir..macam mane nak kawal kelas sebbnya, macam yang kami n kita sedia maklum, budak kelas hujung2 ni, nakal diorang pelik sikit semuanya..nak buat muka garang dah satu hal..tambah lagi nak memahamkan mereka pasal pelajaran aritu n x bagi dioarang boring lagi..fuhh!!dugaan menjadi guru...

dah abis ngan kelas tadi, kami terpaksa smbung jadi ckgu muzik pulak..sakit tekak kot nyanyi...nasib baik budak darjah 5..kira kurang lah sikit tekanan sebab budak dah besar...kitaorang yang sememangnya x dilatih+x dek bakat menyanyi + skema jugak disuruh cikgu g ngajar musik...puas lah pkir lagu ape nak nyanyi...x kan nak nyanyi lagu kanak-kanak darjah 1 pulak kan? sebab diaorang dah besar..alih2, aku ngan dila suruh diaorang nyanyi lgu sekolah n lagu merdeka...hah, amik ko! gegar kelas tu...sampai budak kelas lain pon intai2 kelas kitaorang..budak2 lagi seronok sebab kitaorang suruh buatgaya sekali...hahhaha..pkir2 kretif gak CIKGU asma ngan CIKGU dila ni ekk..ehhe

tu nasib baik aku masuk ngan dila..ada satu hari tu...seingat aku ari selasa kot...aku ngan dila terpaksa amik kelas satu sorang...dila amik kelas 4Delima n aku terpaksa amik kelas 2Delima...kacau kejap rasa jiwa...mana x takut...satu kelas, satu cikgu..dah lah, kami ni x bertauliah lagi....pengalaman pon x dek..harap teori yang diajar oleh 'lecturer' je..tu pon ingat2 lupa je...aduyai...masa tu, baru teringat betapa payah nye jadi ckgu..tapi, alhamdulillah, nasib baik, budak smua baik2..walaupun kadang2 kena kuatkan suara gak nak suruh diaorang dengar, tapi, aku 'enjoy' sangat2...rasa bahagia di kelilingi budak2..

satu lagi yang bila aku teringat aku nak gelak iailah bila aku n dila terpaksa masuk kelas masa ckgu x dek semata-mata kerana budak2 panggil kitaorang, 'teacher, teacher' dari tingkat 3 suruh masuk kelas diorang...mak aii..x masuk, serba salah.sebab budak2 tu buat bising.takut ganggu kelas lain..kami pon masuk lah...sejam kemudian, tanpa disedari, guru PK HEM masuk.masa tu memang kami nak keluar dah,..tapi x leh sebab budak2 sibuk nak amik tandatangan ngan no.tepon...dioarang serbu kitaorang macam kitaorang ni artis popular...letih nak melayan..adoyaiii...sampai kitaorang x sedar ckgu merangkap PK HEM tu masuk sebab tu masa dia..sampai dia perli. 'pasni, ganti lah ekk kelas ni''hah, terpana aku kejap..x tau nak jawab ape...tapi, dengan bantuan PK HEM tu sendri, dapat jgak kami keluar kelas tu..fuh!!semput kejap...hahhaha.



=====walaubagaimanapun...=====

++++seronok giler pergi sekolah tu sebab cikgu semua baik2..budak lagi lah baik2..siap lambai kat kitaorang ni..ambik no.tepon, salam..wahhahaa..boleh dikatakan seminggu kat sekolah tu diri rasa macam artis..hak2..

++++harap, untuk PBS kali terakhir semester depan, aku dapat kutip lebih banyak pengalaman untuk dibawa bersama masa prektikum n masa posting nanti..amin...
moga2, jadi kerjaya cikgu yang aku pilih ini kerjaya terbaik yang Allah bagi untuk aku..moga2, ia jadi kerjaya pertama aku ceburi juga kerjaya terakhir aku...

amin...

No comments:

Post a Comment