Sunday, February 27, 2011

cinta: perlukah aku?



erm..ari ni cikgu nak cakap pasal cinta....C.I.N.T.A..
ok, murid2..bukak buku mukasurat 10023...jumpa x?

fuh! cinta..bab yang paling popular terutama bagi kekawan yang dah nak masuk umur dewasa iaitu 20-an..termasuklah bab kawin..fuh, tajuk yang panas n memang kalu ditukar ngan pisang goreng atau 'colek' a.k.a jeruk buah kat pasar malam/ pantai memang laku lah....

C.I.N.T.A
korang rasa perlu ke benda ni?
kalu tanya aku, aku akan cakap ya...
sebabnya, semua manusia yang bergelar hamba akan merasai perasaan yang manis ni dalam hati..
tapi,
cinta tu jangan disalah ertikan hanya untuk berlainan jantina sahaja..salah tuh...
banyak lagi cinta lain yang lebih afdal atau lebih perlu didahulukan...
contohnya,

=cinta kita kepada pencipta kita, Allah yang Esa...tandanya, iklasnya kita dalam melakukan suruhanNya dan meninggalkan larangannya....

=cinta kita kepada Nabi kita..kekasih Allah yang paling agung, Nabi Muhammad....kita sayang Nabi kita dengan sentiasa selawat, ingat kepada baginda dalam setiap denyut nadi kita..sebabnya, nabi pon ingat kita selalu walaupun baginda x kenal pon kita...nak wafat pon, nabi masih ingat kita...baginda sebut nama kita, 'ummati, ummati'..kita?muhasabah lah diri kita...ish2, hina nya kita....

=cinta kepada ibu bapa/ adik beradik/ kaum keluarga/ sanak sedara..
sayang ibu bapa kita...selalu doakan mereka..setiap hari pandang muka mereka, kalu x dapat gambar pon jadi lah....boleh pahala tau!kalu boleh, tepon sekali sehari, x pon, 2 hari sekali atau kalu x boleh sangat seminggu sekali pon jadi lah..hilang rindu mak ayah kita bila dengar suara kita kat dalam tepon tu....dah kalu seminggu sekali pon x dapat, x tau nak kata ape..kedekut lah tu...dah, duit top-up untuk makwe/pakwe boleh pulak masuk dalam bajet PTPN/elaun, duit top-up untuk mak/ayah x boleh..sah kedekut...

=cinta kepada suami/isteri....hehhehe...ni bab yang paling syok..aku x nak ulas banyak sebab aku belum kahwin..tapi, tanda sayang kita kepada pasangan kita biarlah berkekalan..janganlah, 2/3 bulan kawin, dah boring..sebab tu Islam mengharamkan kita 'couple',,sebabnya, bagi aku, alasannya mudah..nati kawin dah x tau nak bercerita pasal ape lagi pasal kita sebab semua dah tau masa 'couple' dulu...tapi, tu pendapat aku,..orang lain mesti ada pendapat dia sendirikan..???


+++ada banyak lagi sebenarnya isu2 pasal cinta ni..sebab, isu cinta memang luas...aku hanya berkongsi pandangan aku sahaja...yang salah tolong betulkan, yang betul kita sama2 ambil pengajaran sebab aku pon x pandai mana bab agama2 ni...hanya cukup2 makan je orang cakap..jadi, sama2 lah kita menambah ilmu pengetahuan sebab Allah memang suka orang yang menuntut ilmu....dan, malaikat sendiri akan memanyungi orang yang berada dalam majlis ilmu dengan sayapnya....dan, aku pernah dengar, kalu orang yang mati ketika menuntut ilmu juga diibaratkan seperti mati syahid...betol x pak ustaz?

+++akhir kata, wassalam..+++

3 comments:

  1. yeaaay...asma nk kawen daa. hehe

    ReplyDelete
  2. cintaku kpd adek is...agk2 die trima x??? huhu...

    ReplyDelete
  3. wani: hahhhaha...wani pon kan,,,,?
    diba: kak dia x restu..hhhhhahhaha

    ReplyDelete